Jan 4, 2025
Lue 6 minuutissa
Jos maailma olisi aarrekartta, Uusi-Seelanti olisi sen syrjäisin, mutta ehkä lumoavin helmi. Onko matka sinne vuorokauden lentämisen arvoinen tai maisemat yhtä lumoavat kuin Taru sormusten herrasta -elokuvissa? Kyllä, kyllä ja kyllä! Uusi-Seelanti ei ole vain matkakohde – se on kokemus. Tämän pienen saarivaltion maisemat, kulttuuri ja hurmaavat pikkukaupungit tarjoavat jokaiselle matkaajalle jotain unohtumatonta.
Matka Uuteen-Seelantiin oli ollut haaveemme jo vuosien ajan, ja kun tilaisuus vihdoin koitti, emme epäröineet hetkeäkään tarttua siihen. Aloitimme suunnittelun hyvissä ajoin, jo vuotta ennen matkalle lähtöä. Ensimmäinen suunnitelmamme oli lentää Aucklandiin ja matkustaa sieltä joko julkisilla kulkuvälineillä tai vuokra-autolla saarivaltion läpi. Reissu olisi päättynyt eteläsaaren kaupunkiin, josta lähtisi paluulento kotiin.
Autonvuokrausta, reittejä ja majoitusvaihtoehtoja tutkiessamme aloimme kuitenkin pohtia, voisiko matkaa toteuttaa jollakin muulla tavalla. Tiesimme, että autoilu voisi olla hidasta Uuden-Seelannin vaihtelevan maaston vuoksi eikä vasemmanpuoleinen liikenne tuntunut meistä erityisen houkuttelevalta. Juuri tähän aikaan sosiaalisessa mediassa alkoi näkyä lukuisia risteilyvideoita, ja ne saivat meidät harkitsemaan merellistä vaihtoehtoa.
Aloimme tutkia risteilymahdollisuuksia, joilla pääsisimme nauttimaan Uudesta-Seelannista mahdollisimman kattavasti. Useiden varustamoiden ja reittivaihtoehtojen vertailun jälkeen päädyimme Princess Cruisesin Royal Princess -alukseen. Risteily lähtisi Sydneystä, kulkisi Uuden-Seelannin ympäri, ja palaisi takaisin Sydneyyn. Tämä valinta tuntui meille parhaalta; saisimme yhdellä matkalla nauttia laivan mukavuuksista, tutustua useampaan kaupunkiin ja ihailla Uuden-Seelannin henkeäsalpaavia maisemia myös mereltä käsin.
Suomesta risteily on varattava matkatoimiston kautta, ja me löysimme ajankohtaamme sopivan risteilyn Risteilykeskuksen valikoimasta. Heidän kautta varasimme myös lennot sekä kuljetukset Sydneyssä: satamaan lähtöpäivänä ja paluumatkalla takaisin lentokentälle. Asioiden hoitaminen Risteilykeskuksen kanssa oli todella helppoa ja nopeaa. Heidän antamansa ohjeet olivat kattavat ja selkeät, ja apua oli tarjolla aina, kun sitä tarvitsi. Hieman ennen matkalle lähtöä he varmistivat vielä, että kaikki tarvittavat valmistelut oli tehty, kuten risteilyn lähtöselvitys, matkalaukkutagit tulostettu sekä Australian turistiviisumi ja sekä Uuden-Seelannin matkustuslupa hankittu.
Australian ETA, oleskelu 3kk kerrallaan, voimassa vuoden. Vaihtoehdot 601 (maksullinen, AUD20) tai 651 (ilmainen)
Finnairin siivillä lensimme Hongkongin kautta Sydneyyn. Lentomatkan kokonaisaika oli vajaa 24 tuntia, johon sisältyi noin kahden tunnin vaihto Hongkongissa. Hongkongin lentokenttä on suuri, mutta kaikki sujui mutkattomasti selkeiden opasteiden ansiosta. Lentokoneessa täytimme maahantulokortin Australian tullia varten. Kortissa kysyttiin tietoja matkasta, yhteystietoja Australiassa sekä selvitettiin mahdollisia kiellettyjä tai tullattavia tavaroita. Australia on tunnettu erityisen tiukoista biosuojelusäännöistä ja tuontimääräyksistä. Onkin tärkeää ilmoittaa kaikki tullattavat ja mahdollisesti kielletyt tuotteet, myös epävarmoista tapauksista – tulli voi hyväksyä tavarat, kun ne on ilmoitettu rehellisesti. Meillä oli mukana lääkkeitä, puutuotteita (kello ja aurinkolasit) sekä eläinperäisiä tuotteita (vyö, kellon ranneke ja villapusero), joten rastitimme kyseiset kohdat korttiin. Tarkastuksessa tullivirkailija kysyi meiltä vain, mitä tuotteita meillä on mukana, ja sen jälkeen olimme valmiita jatkamaan matkaa.
Lentokentältä satamaan on hieman yli 10 kilometrin matka, jonka Google Maps arvioi kestävän 15 minuuttia. Olimme kuitenkin varautuneet siihen, että siirtyminen voisi viedä pidempään, sillä liikenne Sydneyn keskustassa voi olla hidasta – ja sade ei ainakaan helpottanut tilannetta. Kuskimme kertoi, että paikallisten ajotaidot tuntuvat unohtuvan heti, kun sateet alkavat. Lopulta meiltä kului matkaan noin 45 minuuttia.Olimme jossain vaiheessa miettineet ehtisimmekö käydä kurkistamassa Sydneyä ennen satamaan siirtymistä. Onneksi olimme kuitenkin päätyneet siirtymään suoraan satamaan, sillä lentokentällä tullimuodollisuuksiin ja matkatavaroiden odottamiseen kului aikaa ja satamaan piti saapua vähintään kaksi tuntia ennen laivan lähtöä. Käytännössä ylimääräistä aikaa ei jäänyt lainkaan, joten suora siirtyminen osoittautui oikeaksi ratkaisuksi.
Satamassa ennen lähtöä matkalaukkuihin kiinnitettiin tulostetut matkalaukkutagit, jonka jälkeen laukut jätettiin terminaaliin laivaan kuljetusta varten. Koska laukkujen toimittamisessa hyttiin saattaa kestää hetki, kannattaa käsimatkatavaroihin pakata vaihtovaatteet ja mahdolliset lääkkeet. Tämän jälkeen alkoi pitkä ja hieman uuvuttava jonokävely. Ensin jonoteltiin hakemaan Princess-medaljonkeja, ja samalla tarkistettiin, että matkustuslupa Uuteen-Seelantiin oli tehty.
Jonotusta satamassa
Vinkkinä mainittakoon, että matkustusluvasta kannattaa ottaa kuva tai kuvakaappaus, sillä lupaan liittyvä sovellus vaatii toimivan internet-yhteyden. Seuraavaksi oli vuorossa passin tarkastus, turvatarkastus ja lopulta medaljongin aktivointi. Hyttiin kannattaa suunnata ensimmäisenä, koska ennen laivan lähtöä on katsottava turvallisuusvideo ja leimattava medaljonki omalla kokoontumispisteellä, joka selviää hytin ovesta löytyvästä tiedotteesta. Kun nämä toimenpiteet on hoidettu, on aika hengähtää ja alkaa nauttia risteilystä!
Risteilyohjelmamme oli seuraavanlainen:
Päivä | Satama | Saapuminen | Lähtö |
---|---|---|---|
1. | Sydney | - | 16.00 |
2. | Merellä | - | - |
3. | Merellä | - | - |
4. | Merellä | - | - |
5. | Bay of Islands | 7.00 | 17.00 |
6. | Auckland | 6.30 | 19.00 |
7. | Tauranga | 7.00 | 17.30 |
8. | Merellä | - | - |
9. | Wellington | 8.00 | 18.00 |
10. | Christchurch | 8.00 | 18.00 |
11. | Port Chalmers | 8.00 | 18.00 |
12. | Fiordlandin kansallispuisto (ei maihinnousua) | - | - |
13. | Merellä | - | - |
14. | Merellä | - | - |
15. | Sydney | 6.00 | - |
Meripäivinä laivalla on tarjolla monipuolista tekemistä. Viihteen ystävät voivat nauttia laivan suuresta teatterista, jossa esitetään musikaaleja ja show-esityksiä, sekä elävää musiikkia useissa laivan baareissa. Viihdetarjontaan kuuluu myös yleisöä osallistavaa ohjelmaa, kuten tietokilpailuja, visailuja ja leikkimielisiä kilpailuja, jotka tuovat mukavaa vaihtelua päiviin.
Princess Theater
Shoppailijoille duty-free-liikkeet tarjoavat mahdollisuuden hankkia matkan varrelle pieniä luksustuotteita, vaikka valikoima onkin suppea. Suosittelemme ennemmin ostosten tekoa maissa. Yllättäen laivalla oli näytillä taidetta, niihin liittyviä luentoja ja taidehuutokauppoja, joissa oli mahdollisuus hankkia teoksia itselleen. Rentoutumiseen laivalta löytyy Lotus Spa, jossa voi nauttia hieronnoista ja kauneushoidoista. Urheilusta ja hyvinvoinnista kiinnostuneet puolestaan löytävät tekemistä kuntosalilta, joogatunneilta, ulkokannen kuntopolulta sekä uima-altailta. Ruokailun osalta laivalla on useita ravintoloita, jotka tarjoavat herkkuja eri keittiöistä. Vaihtoehtoja löytyy sekä rennompaan ruokailuun että fine dining -kokemuksiin, ja erikoisravintoloista voi nauttia vaikkapa pihviä tai meren antimia.
Alkuruoka laivan ravintolasta
Varustamo tarjoaa maksusta opastettuja retkiä satamapäiville, ja me hyödynsimme tätä osittain. Etukäteen olimme ostaneet varustamon liput kiiltomatoluolaretkelle Bay of Islandsissa sekä paikalliselta palveluntarjoajalta retken kuuluisaan Hobittoniin Taurangasta. Lisäksi risteilyn aikana varasimme opastetun kierroksen Dunediniin myöskin paikalliselta palveluntarjoajalta. On hyvä pohtia etukäteen, mitä haluat nähdä ja kokea kussakin satamassa, ja tutustua myös paikallisten palveluntarjoajien tarjontaan. Usein nämä retket ovat varustamon vaihtoehtoja edullisempia ja sisältävät pieniä lisäyllätyksiä ja persoonallisia kosketuksia, joita varustamon retkillä ei välttämättä ole. Toisaalta, varustamon retkillä on kiistaton etu: laiva odottaa paluutasi, vaikka retki venyisi. Omalla kohdallamme tästä ei ollut huolta – jokainen retki päättyi hyvissä ajoin ennen laivan lähtöä.
Laivasta, satamakohteista ja seikkailuistamme kerromme enemmän tulevissa kirjoituksissa, mutta säästä haluamme kertoa vielä muutaman sanan. Matkamme sijoittui joulukuulle, joka on kesäkauden alkua ja samalla yksi suosituimmista matkustusajoista. Meitä hemmoteltiin lähinnä aurinkoisilla päivillä, vaikka yksi kunnon sadepäiväkin osui matkan varrelle. Lämpötilat pyörivät kahdenkymmenen asteen molemmin puolin, mutta sää saattaa vaihdella nopeasti, sillä Uusi-Seelanti sijaitsee kahden valtameren välissä. Uusi-Seelanti tunnetaan tuulisuudestaan, eikä sääennustuksiin aina voi täysin luottaa. Kerrospukeutuminen on avainasemassa – se suojaa niin sateelta ja tuulelta kuin myös auringon porotukselta. Muista myös suojata ihosi UV-säteilyltä, sillä Uudessa-Seelannissa aurinko on erittäin voimakas. Aurinkosuojaa kannattaa käyttää aina, jopa pilvisinä päivinä. Huomioi, että ilmastossa on eroja saarien välillä: pohjoissaari on yleensä lämpimämpi, kun taas eteläsaari voi olla viileämpi, etenkin vuoristoalueilla. Matkustitpa mihin aikaan vuodesta tahansa, Uuden-Seelannin säässä on yksi sääntö – varaudu kaikkeen!
Sydney
Kun risteilymme lopulta palasi Sydneyyn, mielessä pyöri yksi ajatus: Uusi-Seelanti oli ylittänyt odotuksemme. Kahden viikon aikana saimme kokea tätä häikäisevän kaunista maata sekä sen merellisiä näkymiä, lumoavia kaupunkeja että monipuolista luontoa. Matkamme antoi meille roppakaupalla unohtumattomia hetkiä, uusia näkökulmia ja inspiraatiota tuleville seikkailuille. Kiva, että lähdit mukaan tälle matkalle kanssamme. Toivomme, että tämä kertomus herättää sinussa pienen seikkailunhalun kipinän. Uusi-Seelanti kutsuu, ja kuka tietää – ehkä sinäkin löydät itsesi joskus ihastelemassa sen upeita maisemia. Hei hei toistaiseksi!